Gaźnik jest najważniejszym elementem układu zasilania silnika motocyklowego. To w nim wytwarzana jest mieszanka paliwowo-powietrzna o odpowiednich proporcjach tzw. mieszanka stechiometryczna. Gaźnik dozuje paliwo, miesza je z powietrzem oraz dostarcza wytworzoną mieszankę do cylindra. Z kolei w motocyklach z układem wtryskowym paliwo dozuje wtryskiwacz, a przepustnice odpowiedzialne są za dostarczenie powietrza.

Synchronizacja gaźników polega na ustawieniu przepustnic obrotowych tak, aby podciśnienie w króćcach ssących było identyczne w każdym gaźniku, a dzięki temu każdy cylinder równomiernie napełniany mieszanką. Podobnie sytuacja wygląda przy motocyklach z wtryskiem, w których równie istotna jest synchronizacja przepustnic zapewniająca odpowiednie dozowanie powietrza. W obu przypadkach do synchronizacji służy wakuometr, który mierzy podciśnienie i pozwala na dokładną regulację.

Równie ważna jest czystość gaźników oraz przepustnic, wszelkie zanieczyszczenia i osady mogą utrudniać w nich przepływ paliwa i powietrza. Skutkuje to nierówną pracą na wolnych obrotach, a nawet gaśnięciem motocykla. Gaźnik oraz przepustnice możemy umyć za pomocą środka do czyszczenia gaźników, jednak najlepiej sprawdzi się myjka ultradźwiękowa. Proces mycia w tym urządzeniu zachodzi poprzez naprzemienne generowanie fal wysokiego i niskiego ciśnienia o zmiennej częstotliwości. Na czyszczonym przedmiocie tworzą się pęcherzyki powietrza, które pękają i w ten sposób czyszczą jego powierzchnie.

Zaniedbane gaźniki bądź przepustnice powodują nierówną pracę silnika, spadek mocy, zwiększenie zużycia paliwa, a nawet przegrzewanie się silnika. Czyste, dobrze wyregulowane i poprawnie zsynchronizowane gaźniki lub przepustnice zapewniają równomierną pracę na biegu jałowym, płynne wchodzenie silnika na obroty oraz schodzenie z nich, a także mniejsze wibracje.
Gaźniki bądź przepustnice powinno się regularnie kontrolować, najlepiej według zaleceń producenta – większość marek zaleca kontrolę co 10 000 – 12 000 przejechanych kilometrów.