Loading...

Jak dbać o motocykl w okresie zimowym?

Bardzo ważnym elementem przygotowania motocykla do zimowego postoju jest zadbanie o jednostkę napędową.
Powinniśmy zwrócić uwagę na wymianę oleju, zanieczyszczenia oraz drobne opiłki zgromadzone podczas pracy silnika.
Po dłuższym okresie postoju mogą skutkować skróceniem żywotności elementów pracujących, jak i tych w totalnym bezruchu tj. uszczelki, na które wypracowany olej również działa negatywnie.

Płyny eksploatacyjne
Kolejnym etapem jest zalanie płynów eksploatacyjnych, do których należą: płyn chłodniczy oraz paliwo.
W przypadku paliwa ważne jest aby zatankować zbiornik do pełna, dzięki temu unikniemy problemów z pompą paliwową,
rdzewieniem oraz skraplaniem się wody w naszym zbiorniku.

Mycie
Sposobów jest kilka:
*niektórzy myją swoje motocykle na myjkach wysokociśnieniowych, inni stosują słaby strumień z tzw. „szlaufa”, a jeszcze inni czyszczą motocykl przy użyciu miski z wodą , szczotki oraz gąbki.
*bardzo ważnym elementem mycia naszego jednośladu jest unikanie większego kontaktu wody instalacją elektryczną, łańcuchem czy łożyskami.
*najlepszą metodą jest mycie bezdotykowe.
Ogólnodostępne preparaty czyszczące pomogą usunąć wszelkie zanieczyszczenia powstałe podczas eksploatacji. Poradzą sobie zarówno ze smarem łańcuchowym, plamami ze smoły asfaltowej czy odpryskami gumy. Przed zastosowaniem środków czyszczących radzimy zapoznać się z zaleceniami producenta preparatu.

Prawidłowe osuszanie motocykla
Odpalić i rozgrzać, odczekać aż zalegająca woda odparuje. Bardzo pomocne jest sprężone powietrze, które wnikliwie wyprze wodę z niedostępnych zakamarków. Do plastików oraz chromów polecamy Irhe, która szybko wchłania wodę i nie pozostawia zacieków.
Zabezpieczenie powłoki lakierniczej
Na rynku dostępne są woski w postaci płynów, szamponów zawierających wosk, mleczek lub tradycyjne pasty woskowe. Przy tych ostatnich należy poświęcić najwięcej czasu na dokładne naniesienie oraz wypolerowanie. Efekty będą widoczne gołym okiem. Dzięki temu zabiegowi powłoka lakiernicza jest odporniejsza na zarysowania, a ewentualny kurz czy woda nie znajdzie przyczepności.

Smarowanie
Kiedy motocykl jest już umyty i wysuszony warto przesmarować kilka miejsc. Najważniejszym jest oczywiście łańcuch napędowy.
Specjalne smary w sprayu są łatwe w użyciu i skutecznie  zabezpieczają łańcuch.
Następnie zabieramy się za linki, dźwignie, podstawki oraz wszelkie ruchome mechanizmy narażone na zapieczenie, do tego zalecamy stosowanie specjalnego smaru hydrofobowego, do którego nie przywiera kurz oraz inne nieczystości, a także nie dopuszcza wody i wilgoci.

Instalacja elektryczna
Jednym z najbardziej wrażliwych elementów instalacji elektrycznej motocykla jest oczywiście akumulator.
Wymontowany akumulator najlepiej przechowywać w suchym i ciepłym miejscu.
Ocena stanu odgrywa tu kluczową rolę. Należy sprawdzić rodzaj „ żelowy,” lub „kwasowy”, gdyż na tej podstawie dobieramy  prąd, jakim będziemy go doładowywać. Do akumulatorów żelowych stosujemy specjalne ładowarki o mniejszym prądzie.

Styki elektryczne
Warto zaopatrzyć się w preparat do czyszczenia i konserwacji złącz elektrycznych, przy jego użyciu konserwacja pomoże zachować dobrą kondycje newralgicznych punktów układu elektrycznego.
Bezpieczniki- w każdym motocyklu znajduje się „skrzynka bezpieczników” najczęściej pod siedziskiem, w łatwo dostępnym miejscu.

Układ wydechowy
Pamiętajmy o zabezpieczeniu układu wydechowego przed wilgocią, zebrana oraz pozostawiona woda potrafi wyrządzić spore szkody.
Najprostszym rozwiązaniem jest zastosowanie korka.

Podwozie
Najlepszym zabezpieczeniem naszego motocykla jest ustawienie go na podnośniku i odizolowanie od podłoża, stosując podnośniki przód i tył. Dzięki temu wydłużymy żywotność opon, sprężyn jak i całego zawieszenia.

Warto również sprawdzić stan oleju w lagach oraz  tylny amortyzator. Po kilku latach zaniedbań serwisowych, zalegająca woda oraz drobinki piasku w układzie przedniego zawieszenia mogą spowodować trwałe uszkodzenie powierzchni lag, korozje, zamarznięcie wody przy niskich temperaturach oraz wyciek oleju z przedniego zawieszenia.

Pokrowiec
W przypadku zimowania w garażu, pokrowiec chroni motocykl przed kurzem oraz otarciami. Jeśli jednak nasz sprzęt trzymamy na zewnątrz (często spotykane rozwiązanie w wielkich miastach) warto zaopatrzyć się w specjalistyczny pokrowiec, który skutecznie ochroni pojazd przed warunkami atmosferycznymi. Polskie okresy zimowe w większości przypadków wykluczają możliwość tego typu zimowania.

Zimowe przepalanie motocykla
Decydując się na przepalenie naszej maszyny warto wziąć pod uwagę kilka ważnych kwestii:

  • przed uruchomieniem należy doładować akumulator (po przepaleniu motocykla ponownie doładowujemy akumulator, gdyż układ ładowania nie zdąży go doładować w czasie pracy silnika.)
  • przy uruchomionym już motocyklu dokładnie obserwujemy silnik. Nie wolno zwiększać obrotów silnika zaraz po odpaleniu („przegazówki”).Pozwólmy nabrać temperatury stopniowo, by olej rozgrzał się, a dzięki temu w pełni dotarł do górnej części silnika.
  • przepalanie uznajemy za zakończone po załączeniu się wentylatora chłodnicy, a w przypadku motocykli chłodzonych powietrzem/olejem, po uzyskaniu pełnej temperatury oleju. Po całkowitym rozgrzaniu silnik spala paliwo całkowicie, a rozgrzany katalizator działa prawidłowo.

Dzięki zastosowaniu tych kilku rad unikniemy korozji układu wydechowego, uszkodzenia katalizatora, skrócenia żywotności podzespołów silnika oraz uszkodzenia akumulatora.

Pozostałe aktualności i promocje

2710, 2022

SZKOLENIE Z PIERWSZEJ POMOCY 26.11.2022 – IV edycja

czwartek, 27/10/2022|Aktualności|

Zapraszamy na IV edycję szkolenia dla motocyklistów i motocyklistek z zakresu pierwszej pomocy. Szkolenie przeprowadzą wykwalifikowani ratownicy z Fundacja Ratownictwo Motocyklowe Polska. Omówimy zarówno takie kwestie jak bezpieczeństwo własne i poszkodowanego, jak i będziemy [...]

2017-08-02T08:05:48+00:00piątek, 17/02/2017|Aktualności|