Koła naszego motocykla muszą wytrzymać duże obciążenia powstające podczas przyspieszania czy hamowania oraz dobrze pracować przy dużym złożeniu motocykla w zakrętach.

Ważnym elementem koła jest łożysko. Łożyska rzadko się zostają uszkodzone, dlatego najczęstszą przyczyną ich wymiany jest zużycie. Objawami zużycia łożyska może być głośna praca lub wyczuwalny luz, powodować je może naturalne zużycie łożyska, wycieranie się elementów części tocznych, a czasami nieprawidłowy montaż łożyska. Zastosowanie słabych jakościowo łożysk oraz częsta jazda po nierównościach również przyspieszają zużywanie się tych elementów.

Innym istotnym elementem koła jest felga. Felga często ulega uszkodzeniu przy mocnym uderzeniu np. w wysoki krawężnik lub po wjechaniu w dziurę. Krzywa felga może powodować drżenia kierownicy, ‘bicie’ koła, nierówne zużycie opon, a nawet utratę ciśnienia w oponie oraz przyspieszenie zużycia łożyska. Tak odczuwalne skutki sprawiają, że jazda z uszkodzoną felgą nie tylko obniża komfort jazdy, ale również stwarza zagrożenie dla kierowcy. Jednak nie zawsze przy skrzywieniu felgi konieczna jest jej wymiana – felgi aluminiowe można spróbować prostować, natomiast felgi stalowe centrować

Należy również pamiętać o wyważeniu koła – jest to zabieg, który polega na wyrównaniu rozkładu masy felgi i opony, tak aby masa koła na oś pojazdu była równomiernie rozłożona wokół środka obrotu. Od odpowiedniego wyważenia zależą właściwości trakcyjne motocykla – nieprawidłowo rozłożony ciężar spowoduje nierównomierne toczenie się koła, co pogarsza sterowność pojazdu, prowadzi do tzw. bicia opony oraz drgania kierownicy. Właściwe wyważenie opony ma wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Naprawa motocykla polegająca na wymianie łożysk, wyważeniu kół bądź ewentualnie prostowaniu felg powinna być wykonana przez profesjonalny warsztat motocyklowy.