REGULACJA ZAWORÓW – WARTO CZY NIE WARTO

Regulacja zaworów to jedna z najważniejszych czynności serwisowych mających wpływ na trwałość silnika.

Nawet jeśli przy przeglądzie nasze zawory będą w porządku, nie lekceważmy ich w przyszłości, gdyż podczas pracy motocykla współpracujące elementy zużywają się i wcześniej lub później regulacja zaworów jest konieczna.

Cóż może się stać jeśli zlekceważymy okresową regulację luzu zaworowego?

Przy za dużym luzie zaworowym zawór nie otwiera wystarczająco kanału ssącego lub wylotowego zwanego również wydechowym – słychać głośniejsze niż zazwyczaj „klepanie” zaworów.

Zazwyczaj z tego powodu nie dochodzi do awarii, gdyż uważny użytkownik powinien zauważyć zarówno głośną pracę silnika, oraz spadek osiągów i trudniejszy rozruch. Jeśli nie zauważy, to przyspieszonemu zużyciu mogą ulec zawory i dźwigienki zaworowe przez ich ciągłe rozklepywanie wynikłe za dużym luzem.

Jeżeli luz zaworowy jest za mały, lub jest jego brak, to pod wpływem temperatury zawór przestaje się do końca zamykać i silnik przez powstałą nieszczelność traci kompresję. Dłuższa jazda może spowodować wypalenie krawędzi zaworu, a w efekcie poważną naprawę silnika.

REGULACJA ZAWORÓW