CZY REGULARNA KONTROLA I SERWIS PRZEDNIEGO ZAWIESZENIA SĄ POTRZEBNE?

Zawieszenie to kluczowy element motocykla wpływający nie tylko na wygodę, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo jazdy.
Najpopularniejsze typy zawieszenia przedniego to standardowe zawieszenie teleskopowe lub zawieszenie typu upside-down (USD).

Do głównych zadań zawieszenia należy stabilizacja motocykla w trakcie poruszania się szczególnie po nierównościach, skręcania, hamowania (zwłaszcza gwałtownego) oraz dbanie o odpowiednią przyczepność na drodze. Stan zawieszenia naszego pojazdu wpływa także na działanie m.in. systemu ABS oraz systemu kontroli trakcji. To dzięki amortyzatorom jesteśmy w stanie bezpiecznie i dość komfortowo jeździć po nierównych nawierzchniach, nawet w niesprzyjających warunkach pogodowych. Dlatego bardzo ważne jest aby regularnie kontrolować stan naszego zawieszenia.

Najważniejszą, choć często zaniedbywaną czynnością jest okresowa wymiana oleju oraz uszczelniaczy w zawieszeniu. Najlepiej robić to według zaleceń producenta, na przykład firma Kawasaki zaleca wymianę oleju i uszczelniaczy co dwa lata. Zużyte uszczelniacze przeciwpyłowe mogą powodować dostawanie się piasku do lagi, a tym samym jej rysowanie i w konsekwencji uszkodzenie uszczelniaczy olejowych oraz wyciek oleju. Cieknący olej może dostać się na klocki, zaciski i tarcze hamulcowe, co znacznie pogarsza hamowanie i negatywnie wpływa na bezpieczeństwo kierowcy.

Nieustanna praca zawieszenia powoduje zużywanie się oleju, a więc pogarszanie jego parametrów (właściwości), a jazda na zużytym oleju skutkuje tym, że siła tłumienia amortyzatorów znacznie słabnie.

Skutkami zaniedbania zawieszenia naszego motocykla mogą być również odczuwalne na kierownicy drgania i wibracje oraz utrata przyczepności opon.